Sporten moet kunnen, ook bij te weinig handjes

15 oktober 2022 Reacties uitgeschakeld voor Sporten moet kunnen, ook bij te weinig handjes Bestuurders,Clubnieuws admin

LINDA HILBERINK, Tubantia, 15 oktober 2022

We zijn geen Kinderdagverblijf! Met die woorden verklaart voetbalvereniging Victoria ’28 het naar huis sturen van het team van het Enschedese voetballertje Yaniek. De moeder van Yaniek deed haar beklag bij Tubantia en dat verhaal leverde (terecht) een stortvloed aan reacties op.

Voetbalclubs en andere verenigingen met een gebrek aan vrijwilligers en helpende handen… Het is helaas al jaren een groot item. Ik begrijp dan ook heel goed de woorden van de voorzitter van de Enschedese amateurclub die zegt “Als er geen enkele ouder opstaat die ook maar één uurtje in de week aan de club wil besteden, dan houdt het op. Wij zijn geen kinderdagverblijf!”. Groot gelijk heeft hij.

Als moeder van sportende kinderen heb ik mezelf enorm voor schut gezet toen ik het team van mijn toen zesjarige dochter ging fluiten. Als ouders van dat team met in onze ogen kersverse hockeytalentjes hadden we de taken verdeeld en allemaal waren we een keer aan de beurt om te rijden, bardienst te doen en te fluiten. De eerste twee vond ik geen probleem. De laatste wel. Ik ben niet alleen geen sportief type, ik heb ook weinig kaas gegeten van de spelregels, heb geen spelinzicht en dus werd het fluiten een fiasco. Ik schaamde me rot, maar had met dit geklooi wel bewerkstelligd dat mijn scheidsrechterscarrière meteen ten einde was.

Als een club de ouders keer op keer heeft gevraagd voor allerlei taakjes als rijden, vlaggen, wassen en niemand reageert, dan snap ik heel goed dat die club een signaal wil afgeven. Iedere ouder die zijn of haar kind aanmeldt voor een vereniging weet dat hij iets moet doen. Kun je niet helpen met trainen, dan ga je wassen, rijden of je organiseert een teamuitje. Tenzij je kind in het eerste van pakweg Bayern München of Manchester United zit.

Blijft de vraag of de beslissing van Victoria’28 om het team van Yaniek naar huis te sturen terecht was. Ik denk het niet. De kleine Yaniek kan er namelijk niets aan kan doen dat de ouders van teamgenoten de handen niet uit de mouwen willen steken. De club had naar andere oplossingen kunnen zoeken of de ouders eerst bijeen kunnen roepen in plaats van per app het team weg te sturen. Bovendien: sporten is gezond. Met allerlei initiatieven en subsidies proberen we kinderen aan het sporten te krijgen. Dat moet niet stuk lopen op het gebrek aan vrijwillige handjes.