Bouwen aan een solide toekomst

25 januari 2021 Reacties uitgeschakeld voor Bouwen aan een solide toekomst Clubnieuws admin

Achilles nieuwe voorzitter

Voetbalclub Achilles Enschede heeft een nieuwe voorzitter. Arjan Hof gaat, als de algemene ledenvergadering akkoord gaat, bouwen aan een solide toekomst van de christelijke voetbalvereniging.

ERWIN WAANDERS (Tubantia, 25 januari 2021)

Zijn eigen voetballoopbaan beperkte zich tot spelen in de jeugd bij Achilles, maar Arjan Hof heeft nog altijd veel vrienden en bekenden binnen de club en binnen de achterban van Achilles. Toen hem de vraag gesteld wat of hij ervoor voelde om de voorzittershamer over te nemen van Han Deuzeman, moest Hof wel even nadenken.

“Ik heb niet getwijfeld of ik wel geschikt was, maar wel of ik er de tijd voor kon vrijmaken in mijn drukke bestaan”, zegt Hof. Bestuurlijke bagage heeft hij genoeg. Hij is adviseur van het partijbestuur van de ChristenUnie landelijk en zit in het bestuur van de CU in Enschede. Daarnaast is hij Statenlid voor diezelfde partij in Overijssel. Het geeft direct zijn dilemma aan om in te stappen, maar Hof heeft toegezegd.

“Er ligt een enorme uitdaging als club en dus ook als bestuur van deze mooie vereniging”, zegt Hof. “Het is een leuke club met een mooie historie en het is meer dan een voetbalclub. Achilles wil meer zijn dan dat en met een bredere blik in de maatschappij staan. Dat is ook een van de redenen dat ik ja heb gezegd.”

De uitdaging voor Achilles is net als voor andere clubs in Enschede om een toekomst te garanderen. De blik van het college is gericht op clustering van clubs op een park. Achilles werkte in het verleden al op jeugdgebied samen met naaste buur EMOS. “Ik zie EMOS als goede buren en ga uiteraard kijken hoe we de banden aan kunnen halen. Elke club heeft z’n eigen sores, maar ook zeker z’n eigen sterktes. Het zou dom zijn om niet met elkaar in gesprek te blijven”, zegt Hof.Zelf de regie houden

Hij wil de kluwen uit het verleden ontrafelen en kijken waar de kansen liggen. “Wie nu beleid wil maken moet in de toekomst over vijf en tien jaar durven kijken. Je moet wel zelf de regie houden, anders ben je verloren. Dat doen alle clubs in de stad door de bezuinigingsopgave die er ligt, maar ook nu corona ervoor heeft gezorgd dat een deel van het verenigingsleven stil is komen te liggen. Juist in deze tijd moet je contact houden met elkaar, buiten het voetbal om.”

Dat zit wat Hof betreft bij familieclub Achilles wel goed, maar het moet wel onderhouden blijven. “We zitten hier in een stadsdeel en vormen daar een baken. Los van onze geografische ligging en onze christelijke signatuur moeten we uitdragen waar we voor staan als club.”

Hof gaat het niet niet alleen doen. Hij is als voorzitter het boegbeeld naar buiten, maar hij wil sterke mensen om zich heen die samen de club de toekomst inloodsen. Het is die zoektocht die meerdere clubs in de stad kennen. Sportclub Enschede zoekt al een tijdje een nieuwe voorzitter en ook bij LSV in Lonneker is het nog niet gelukt een volwaardige pres te vinden. “Het is een maatschappelijk probleem om vrijwilligers te vinden. Die uitdaging ligt er voor ons allemaal”, zegt Hof.